نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:, :: 15:23 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

کارهای ساده ای كه سبب پيری زودرس مي شوند!!


<شاید باور نکنید اما بعضی از کارهایی که هر روز انجام می دهید باعث می شود زودتر پیر شوید >


تماشا کردن تلویزیون:
همه ما می دانیم که سپری کردن ساعتهای طولانی در مقابل تلویزیون برای کمر ما مضر است اما احتمالا" شما نمی دانید که اینکار طول عمر شما را نیز کاهش می دهد.محققان دانشگاه کوئیزلند به نتیجه رسیده اند که به ازای هر ساعتی که تلویزیون تماشا می کنید ، ممکن است حدود ۲۲ دقیقه از عمر شما کم شود.علاوه بر این نتایج تحقیقات این محققان نشان می دهد که تماشای تلویزیون خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را هم افزایش می دهد.

نوشیدن مایعات با بطری و یا از طریق نی:
شاید می دانستید که ، هرچه را که می نوشیدمی تواند روی ظاهر شما تاثیر گذار باشد اما احتمالا" اگر بشنوید که نحوه نوشیدن هم می تواند روی شما تاثیر بگذارد تعجب خواهید کرد. در واقع مک زدن نوشیدنی ها از طریق نی و یا نوشیدن مایعات با بطری باعث می شود که چین و چروکها و خطهای اطراف شما عمیق تر شود. پس سعی کنید تا آنجا که می توانید مایعات را با لیوان بنوشید تا چین چروکهایتان عمیق نشود.

ورزش خیلی کم و یا ورزش خیلی زیاد:
فواید ورزش برای سالم و جوان نگه داشتن جسم و روح شما بسیار زیاد است. فقدان ورزش در زندگی روزمره، نه تنها خطر ابتلا به چاقی و بیماریهای قلبی را افزایش می دهد بلکه طول عمر ما را هم کوتاه می کند .علاوه بر این ورزش کردن باعث می شود که ذهن شما هم جوان بماند و از شما در مقابل بیماری آلزایمر محافظت می کند. اما ورزش زیاد و بیش از اندازه نیز برای ما مضر است و باعث خشکی مفاصل و افزایش خطر ابتلا به آرتروز می شود.

استفاده از صابون:
ممکن است فکر کنید صابون بهترین دوست صورت شما است اما این اصلا" درست نیست زیرا پوست صورت شما دارای یک پوشش خاص است که محافظ طبیعی پوست صورت شماست اما وقتی از صابون استفاده می کنید لایه روغنی محافظ پوست شما را از بین می بردو پوست شما خشک می شود . خشک شدن پوست نیزدر نهایت منجر به ایجاد چین و چروک می شود.

گوش کردن به آی پدها:
از دست دادن مقداری از قدرت شنوایی از علائم رایج پیری است اما بسیاری از ما با گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بلند از طریق هدفون ، در همین جوانی قدرت شنوایی خود را کاهش می دهیم . گوش دادن به موسیقی با صدای کم و یا معمولی آسیب زیادی به گوش ما وارد نمی کند اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که اگر یک ساعت بطور مداوم از طریق هد فون به موسیقی گوش کنیم ، شنوایی ما بطور موقت کاهش می یابد و اگر با صدای بسیار بلند اینکار را انجام بدهیم ، آسیبی که به گوش ما می رسد ممکن است دائمی شود.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ

 v

چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, :: 12:48 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

قرار است نقش شما در زندگی عوض شود؛ سبك زندگی‌تان ظرف چند ماه از این‌رو به آن رو شود و وظایفی را به‌عهده بگیرید كه پیش از این، دیگران در قبال شما به‌عهده داشتند.

از طرف دیگر، شما باید در مقابل ده‌ها نفر حساب پس بدهید. آن‌ها انتظار دارند كه در عرض چند ماه آینده به عروسی شما دعوت شوند و در تمام این دوره قبل از ازدواج هم می‌خواهند تمام رفتارها و اتفاقات زندگی شما را زیر ذره‌بین بگیرند. همه این ها باعث تنش و اضطراب می شوند و ممکن است رابطه شما و همسرتان را تحت الشعاع قرار دهند. دوره نامزدی همان‌قدر كه اتفاق شیرینی است، همان‌قدر هم می‌تواند پر از اضطراب باشد اما باز هم برای كم‌ كردن اضطراب این دوره، راه‌هایی وجود دارد.

 

1.ستون اول

 قبل از هر تصمیمی (چه در مورد جشن عروسی، چه محل زندگی یا هرچیز دیگر ) با همسرتان بدون جهت‌گیری صحبت كنید. حرف‌های یكدیگر را بدون پیش‌داوری بشنوید و اول روی نكاتی تمركز كنید كه هر دوی شما درموردش تفاهم دارید. از این طریق می‌توانید یك ستون مشترك برای تصمیمات‌تان بسازید. حالا شما روی یك سری از اصول توافق كرده‌اید.

 

حالا وقت رسیدگی به اختلافات است. یادتان نرود كه خیلی از مشكلات به تنهایی بزرگ نیستند اما اگر حل نكرده باقی بمانند زندگی شما را شروع نشده از هم می‌پاشند. پس این اختلافات را یک به یک بررسی كنید و مشترك‌ترین تصمیم ممكن را در موردشان بگیرید.

 

 

2.از بعضی خواسته‌ها بگذرید

اگر در مواردی نظر نامزدتان با شما متفاوت است از روش اولویت‌بندی كمك بگیرید. ببینید كه از كدام‌یك از این خواسته‌ها می‌توانید بگذرید و كدام‌یك برای‌تان كلیدی‌تر است. اگر همه خواسته‌های خودتان برای‌تان مهم باشد و همه گفته‌های او بی‌اهمیت، هیچ اتفاق خوبی در انتظار رابطه شما نخواهد بود. یادتان نرود كه اگر می‌پذیرید از چیزی بگذرید، حق ندارید از این لحظه به بعد همسرتان را به خاطر گذشت‌تان زیر سوال ببرید.

 

3.خودتان را نادیده نگیرید

درست است كه گذشت كردن جزو اصلی یك زندگی مشترك است اما قرار نیست برای گذشتن از این مرحله دشوار خودتان را نادیده بگیرید. اگر فكر می‌كنید سكوت كردن و تحمل كردن باعث ایجاد تنش كمتری می‌شود در اشتباه هستید. زیرا تنش‌هایی كه با سكوت سركوب‌شان كرده‌اید در آینده به زندگی شما حمله خواهند كرد. قرار نیست رابطه‌تان را پر از جنگ و آشوب كنید اما به‌خاطر ترس‌تان از دعوا یا دلخوری، خودتان را قربانی نكنید. با هم حرف بزنید و عادلانه تصمیم بگیرید.

وقتی می‌گوییم عادلانه یعنی باید هم خودتان را درنظر بگیرید و هم همسرتان و شرایطش را. تصمیمات مهم را با توافق با یكدیگر بگیرید. یادتان نرود كه او هم به اندازه شما در این اتفاق نقش داشته و به اندازه شما آرزو دارد. پس نگرانی‌های او را هم درك كنید. ازدواج یك رابطه 2 طرفه است. رابطه‌ای كه پایه‌هایش روی بده‌ بستان‌های 2 طرفه بنا شده است. پس همان‌ قدر كه از او انتظار دارید، از خودتان هم انتظار داشته باشید.

 

4.جلوی خانواده‌ها نایستید

وارد جنگ با خانواده‌های هم نشوید. بعد از گرفتن تصمیمات، شما با خانواده خود صحبت كنید و از او هم بخواهید كه این موضوعات را به‌عنوان تصمیمات خودش و نظرات مشترك‌تان به خانواده‌اش اطلاع دهد. هیچ وقت برای به كرسی نشاندن تصمیمات مشترك‌تان، خودتان را در مقابل خانواده او قرار ندهید. یادتان نرود كه شما یك تازه وارد هستید و آن‌ها یك تیم قدیمی و این‌كه همسرتان بهتر از شما با زبان آن‌ها آشناست.

 

5.آشوب به‌ پا نكنید

شما نمی‌توانید خودتان و آینده 2‌ نفره‌تان را قربانی كنید تا همه را راضی كنید اما حق ندارید كه جنگ هم راه بیندازید. نحوه خداحافظی شما 2 نفر از خانواده‌های‌تان روی زندگی آینده‌تان بسیار تاثیر گذار خواهد بود پس بدون پرخاشگری و قهر، خواسته‌های مشترك‌تان را پیش ببرید. اگر در این مسیر كسی شما را رنجاند، گناهش را به گردن همسرتان نیندازید و فراموش نكنید كه او تنها مسئول كارهای خودش است و نمی‌تواند كوچك‌ترین رفتار‌های دیگران را تحت كنترل دربیاورد.

 

6.آینده نگر باشید

اگر می‌خواهید خواسته‌های خودتان یا توافق‌های 2 نفره‌تان را به اجرا بگذارید، آینده را هم فراموش نكنید. هزینه‌ای كه قرار است بكنید، چه تاثیری روی اوضاع مالی 2 نفره‌تان بعد از این دوره خواهد گذاشت؟ اختلافاتی كه به‌وجود آمده، چه مشكلاتی بین خانواده جدیدتان و خانواده‌های قدیمی ایجاد خواهد كرد. قبل از اجرا كردن هر چیز، راهی را در نظر بگیرید كه كمترین آسیب را در آینده در پی دارد. شاید لازم باشد برای پیدا كردن این راه بعضی از آرزو‌های‌تان را هم قربانی كنید.

 

7.كمك بگیرید

 درست است كه همه آدم‌ها مثل هم نیستند و مثل هم زندگی نمی‌كنند اما یادتان نرود كه دیگران قبل از شما این مسیر را رفته‌اند. پس قبل از آن‌كه در مقابل پیشنهادهای‌شان جبهه بگیرید، خوب به عواقب تصمیمی كه گرفته‌اید، فكر كنید. اگر نمی‌توانید راه درست را به آسانی تشخیص دهید، بهتر است با هم به دفتر یك روان‌شناس بروید و قبل از هر تصمیمی كمی مشاوره بگیرید. شاید لازم باشد كه بعد از چند جلسه خانواده‌تان را هم با این مشاور آشنا كنید و به این جنگ خانگی پایان دهید.

 

چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, :: 12:12 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

فواید بی نظیری از سبزی خوردن

 


 تا چندی پیش سبزی‌خوردن پای ثابت اكثر سفره‌های ایرانی بود. وقتی سفره پهن می‌شد اولین چیزی كه در مركز سفره خودنمایی می‌كرد، یك سبد پر از انواع سبزی‌های تازه به همراه پیازچه و تربچه‌نقلی
قرمزرنگی بود كه همچون گل جلوه می‌كرد؛ سبزی‌هایی كه اشتهای افراد را برمی‌انگیخت و میل به خوردن غذا را دوچندان می‌كرد، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره كمرنگ شده است.

انواع سس‌های سفید، قرمز، خردل، ترشی‌های مختلف و انواع چیپس‌ها و اسنك‌های سبزیجات جایگزین این جلوه طبیعت شده‌ است.

حال وضعیت به گونه‌ای شده است كه عده‌ای از خانم‌های جوان خواص تغذیه‌ای و درمانی سبزی‌ها را نمی‌دانند و حتی برخی از اقلام آن را نمی‌شناسند بنابراین بد نیست با برخی از انواع سبزی‌خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه‌ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.

تره؛ كاهنده فشار و كلسترول خون

این سبزی ساقه ندارد و از نظر خواص تغذیه‌ای شبیه به سیر و پیاز است، اما طعم و بوی ملایم‌تری دارد. تره 2 نوع دارد؛ برگ‌های یكی كوتاه و نازك بوده و اغلب در بهار و تابستان می‌روید، دیگری تره‌فرنگی است كه برگ‌های پهن، قوی و بلند داشته و پیاز آن مشخص است.

تره به دلیل پتاسیم بالایی كه دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و كلسترول بد خون می‌كاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری كرده و اگر به همراه غذا میل شود سوءهاضمه را درمان كرده، از سوزش معده كاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می‌بخشد.

همچنین ناراحتی‌های طحال را برطرف كرده و برای نقرس و درد مفاصل مفید است، همچنین تمایلات جنسی را افزایش می‌دهد.

تره به دلیل مواد خشبی نفاخ است. بر این اساس هر چقدر ظریف‌تر و جوان‌تر باشد قابلیت هضم بهتری داشته و مواد مغذی آن بهتر جذب می‌شود.

تربچه با سلول‌های سرطانی می‌جنگد

این سبزی برگ‌های پهن و كرك‌دار داشته و دارای انواع ترب سفید، سیاه و قرمز است. ترب طبیعت گرم دارد و كمی نفاخ است. به دلیل دارا بودن مواد گوگرددار خاصیت ضدعفونی‌كنندگی فراوانی دارد، همچنین اشتهاآور خوبی است.

ویتامین C فراوان آن در رفع بیماری‌های دهان و پیوره موثر است و از پوسیدگی دندان‌ها می‌كاهد. این ویتامین در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود، به جذب آهن كمك می‌كند.

براساس تحقیقات انجام‌شده، تربچه سلول‌های سرطانی بدن را از بین برده و در بهبود عوارض شیمی‌درمانی موثر است.

همچنین به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود می‌بخشد و برای دفع سنگ كلیه و كیسه صفرا مفید است.

ریحان؛ آرامبخش و خواب‌آور

این سبزی بسیار معطر و خوشبوست. ضد یبوست، ضدتشنج، رفع‌كننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است و به دلیل تركیبات آرامبخش برای رفع بی‌خوابی‌های اضطرابی موثر بوده و مسكن خوبی به شمار می‌رود.

ریحان، شیر مادران شیرده را زیاد می‌كند و برای رفع التهاب كلیه مفید است. این سبزی نفاخ نیست و اسپاسم‌های معده را برطرف می‌كند.

شاهی؛ محرك فعالیت كلیه‌ها

این سبزی طبیعت معتدلی دارد. به دلیل دارا بودن ویتامین‌هایA و C جزء آنتی‌اكسیدان‌های قوی بوده و برای دفع رادیكال‌های مضر بدن مفید است. همچنین پایین‌آورنده قند خون بوده و لكه‌های قهوه‌ای و كك و مك ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید را رفع می‌كند.

براساس تحقیقاتی كه در دانشگاه پزشكی شهید بهشتی انجام شده است، شاهی چربی و كلسترول بد خون را كاهش می‌دهد و روغن‌های فرار آن برای مخاط تنفسی، آسم، برونشیت و سرفه‌های مزمن مفید است.

تركیبات موجود در این سبزی محرك فعالیت كلیه‌ها بوده و دافع سنگ كیسه صفرا، مثانه و كلیه است و فوق‌العاده برای دردهای مفصلی و نقرس مفید است.

جعفری؛ خون‌ساز و قاعده‌آور

این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، كلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می‌كند، همچنین روده‌ها را ضد عفونی می‌كند.

مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد كم‌خون یا بچه‌هایی كه روند رشد ضعیفی دارند توصیه می‌شود.

این سبزی بادشكن خوبی است و درد و پیچش شكم را رفع می‌كند. جعفری بیماری‌های كبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را رفع كرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده كمك می‌كند.

ترخون؛ جانشین مناسب نمك

این سبزی عطر تندی دارد و كمی تلخ است. وجود چند برگ ترخون در سبزی سفره اشتها را تحریك و نفس را خوشبو می‌كند.

بوی تند آن موجب مهار رشد میكروب‌های پوست و كاهش بوی بد بدن می‌شود. ترخون به جهت اسانس تندی كه دارد جایگزین مناسب نمك بوده و مصرف آن به همراه غذا برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون یا اشخاصی كه رژیم غذایی بی‌نمك دارند توصیه می‌شود.

این سبزی اعصاب را تقویت كرده و به هضم غذاهای پرچرب كمك می‌كند و یك آرامبخش ملایم است. ترخون سم‌زدای خوبی است و موجب تسكین درد و رفع مشكلات قاعدگی از جمله تهوع و ضعف می‌شود. این سبزی قدرت دفاعی بدن را بالا برده و از شدت بیماری‌های ویروسی می‌كاهد.

گشنیز؛ كاهنده قند خون

این سبزی طبیعت سردی دارد و بوی خوشایندی ندارد. چینی‌ها این سبزی را جعفری چینی می‌نامند. گشنیز فشار و قند خون را كاهش داده، عطش و تهوع را رفع می‌كند و مسكن خوبی است. تقویت‌كننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرك اشتهاست و بهترین داروی كبد و طحال است.

 

این سبزی جوش‌های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را رفع كرده و تمایلات جنسی را ملایم می‌كند. مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف‌كننده را دچار گیجی، بی‌حسی و خوابی عمیق می‌كند.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

 

شنبه 6 خرداد 1391برچسب:توت سفید, :: 8:15 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

خواص توت سفيد

توت سفيد سرشار از املاح معدني ،تانن ، مواد چربي و ويتامين هاي A و C ميباشد.

اين ميوه به طرز عجيبي وزن را كاهش مي دهد.

قند توت باعث چاقی نمی‌شود.

قند موجود در توت سفيدبراي كساني كه مبتلا به مرض قند ميباشند ضرر ندارد و معمولا به جاي قند سفيد مصنوعي ، چاي را با توت خشك ميخورند .

قند فروكتوز آن باعث برطرف شدن گرسنگي مي شود و فيبر آن سوخت كالريهاي بدن را تسريع مي دهد.

میوه توت چه خشک و چه تازه خشکی دماغ را برطرف می‌کند و از دوستان کبد و طحال است.

جوشانده پوست ریشه و برگ توت ادرار را زیاد می‌کند.

جوشانده‏ً پوست خشك شاخه هاي جوان و تازه درخت توت براي لينت(نرم)  مزاج مفيد است .

شیره برگهای آن به عنوان تب‌بر و التیام دهنده زخم در گذشته استفاده می‌شد.

عصاره برگ توت ضد سم قوی است.

اگر برگ تميز درخت توت سفيد را بكوبيد، شيره اي از آن به دست مي آيد كه التيام و جوش خوردن زخم ها را سرعت مي دهد.

شنبه 6 خرداد 1391برچسب:خاکشیر, :: 8:2 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

خاکشير از نظر طب قديم ايران گرم و تر است.
اين گياه را به صورت خيس کرده استفاده مي ‌کنند که در موارد جراحات و تب ‌هاي زياد بسيار موثر است و همچنين بو داده ي آن، اسهال‌هاي سخت را درمان مي‌کند.
خاکشير بيشتر به صورت شربت مصرف مي شود و علاوه بر اين که طعم بسيار خوبي دارد براي رفع عطش نيز مي توان از آن استفاده کرد.
 خواص دارويي خاکشير
1. التيام دهنده ي زخم و جراحات است.
2.جوشانده ي خاکشير براي رفع اسهال هاي ساده و رفع ترشحات زنانگي مفيد است.
3.خاکشير ادرار آور است.
4.خاکشير تب بر است.
5.براي دفع کرم مفيد است.
6.التهاب کليه را برطرف مي کند.
7.سرخک و مخملک را درمان مي کند.
8.خاکشير صدا را باز مي کند.
9.براي از بين بردن کهير و التهابات پوستي از خاکشير استفاده کنيد.
10. سنگ کليه را دفع مي کند.
11. براي برطرف کردن جوش هاي صورت که به علت خوردن چربي و شيريني زياد ايجاد مي شود بايد جوشانده يک قاشق ترنجبين را با دو قاشق غذاخوري خاکشير مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته آن را ميل کنيد تا جوش ها از بين برود.
12-خاکشير التهاب کليه را برطرف مي ‌کند و براي از بين بردن کهير و التهابات پوستي مفيد است
13-اين گياه براي رفع گرفتگي صدا نيز مفيد است و از گل ‌ها و برگ‌هاي آن مي ‌توان براي رفع بيماري ناشي از کمبود ويتامين C استفاده کرد.
تذكر:
بعضي از افراد هنگامي که خاکشير مي‌‌خورند، ممکن است سردرد بگيرند. اين افراد بايد خاکشير را با کتيرا بخورند.
براي جلوگيري از گرمازدگي "خاکشير يخ زده" مصرف کنيد
استفاده از "خاکشير يخ زده" با شربت آبليمو براي جلوگيري از گرمازدگي موثر است.
با توجه به فرا رسيدن فصل گرما و بيماري ‌هاي اين فصل که ‌بارزترين آن گرمازدگي و اسهال است، خانواده‌ها مي ‌توانند اين شربت را تهيه و مصرف کنند.
وي با اشاره به اين که خاکشير داراي ماده‌اي ضد ميکروبي است که در هواي سرد، پايدار و فعال مي‌شود، گفت: براي جلوگيري از اسهال و بروز تاثير خنکي، خاکشير بايد به شکل يخ زده يا همراه‌خورده يخ مصرف شود، در غير اين صورت ملين و اسهال آور است.
وي افزود: با توجه به گرمي و آلودگي هوا، مصرف آبليمو نيز به دليل داشتن ويتامين ث که داراي خاصيت ضد عفوني‌کننده است توصيه مي‌شود.

 

شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, :: 7:29 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

دلم را سپردم به بنگاه دنيا

و هي آگهي دادم اينجا و آنجا

و هر روز براي دلم

مشتري آمد و رفت

و هي اين و آن

سرسري آمد و رفت

ولي هيچ كس واقعاً

اتاق دلم را تماشا نكرد

دلم قفل بود

كسي قفل قلب مرا وا نكرد.

يكي گفت: چرا اين اتاق پر از دود و آه است.

يكي گفت: چه ديوارهايش سياه است.

 يكي گفت: چرا نور اينجا كم است؟

وآن ديگري گفت:

و انگار هر آجرش

فقط از غم و غصه و ماتم است.

و رفتند و بعدش

دلم ماند بي مشتري

و من تازه آن وقت گفتم:

خدايا تو قلب مرا مي خري؟...

چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, :: 12:29 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

وقتی ماه رجب وارد می‏شود،  فرشته  اي از شب تا به صبح فریاد می‌زند:

«طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ»، خوشا به حال کسانی را که در این ایّام و شب‏ها به یاد خدا بوده و ذاکر الله تعالی هستند و از او اطاعت می‏کنند. آن ملک می‏گوید: خداوند شب‏های ماه رجب می‌فرماید: «وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی»، من هم‌نشین کسانی هستم که با من هم‌نشین شوند!

«وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی»، اطاعت می‏کنم کسانی را که از من اطاعت ‏کنند!

«وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی»، می آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!

«اَلشَّهرُ شَهری وَ اَلعَبدُ عَبدی وَ الرَّحمَة رَحمَتی»، این ماه، ماه من است! بنده، بندۀ من است! و رحمت، رحمت من!

«مَن دَعانی فی هذَا الشَّهر ِ اَجَبتُهُ»، هر کس در این ماه، مرا بخواند و صدایم بزند، جوابش می گویم!

«وَ مَن سَئَلَنی اَعطَیتُهُ»، اگر کسی از من درخواستی کند به او عطا می‏نمایم!

«وَ مَن ِ اَستَهدانی هَدَیتُهُ»، اگر کسی از من راهنمایی بخواهد او را راهنمایی می‏کنم!

 می‏فرماید: من این ماه را ریسمانی بین خود و بنده‏ام قرار داده‌ام، «وَ فَمَنِ اعتَصَم َ بِهِ وَصَلَ اِلیَّ»، هر کس این ریسمان را بگیرد، به من می رسد. ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیله‏ای برای رسیدن به خداوند می‏باشد.