نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, :: 7:41 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

 

 

مواد لازم

برنج 2 لیوان  .  شکر 5 لیوان  .  گلاب 1 لیوان  .  نمک 1 قاشق چایخوری  .  کره 100 گرم

زعفران سائیده 1 قاشق چایخوری . خلال بادام 1/2 لیوان  .  پودر پسته و دارچین به مقدار دلخواه

 

shole zard

 

طرز تهیه : برنج را از شب قبل چند بار بشویید سپس با 1 لیوان گلاب و 3 لیوان آب بگذارید خیس بخورد.

 

برای تهیه شله زرد ابتدا 8 لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس برنج مخلوط با گلاب را اضافه کرده و هم بزنید تا بجوشد و کف روی آن را با کفگیر بردارید و مرتب برنج را به هم بزنید تا ته نگیرد و شعله را ملایم کنید تا برنج بپزد.

 

shole zard

 

شکر را پس از اینکه برنج نیم پز شد اضافه کنید ، پس از اضافه کردن شکر باید مرتب هم بزنید چون شله زرد معمولاً زود ته میگیرد ، اگر شله زرد شما سفت شده میتوانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

 

پس از اینکه شکر حل شد خلال بادامی که 1 ساعت در گلاب خیس کرده اید و زعفران سائیده را به شله زرد اضافه نمایید ، خوب مخلوط کنید و هم بزنید تا شله زرد غلیظ شود ، در پایان پخت نیز کره را اضافه کنید ؛ شله زرد آماده شده را در کاسه بریزید و پس از 10 دقیقه سطح آن را با پودر پسته و دارچین تزئین کنید و بگذارید سرد شود.

 

نکته ها : برای این که شله زرد آب نیندازد بهتر است روی حرارت ملایم اجاق یا شعله پخش کن قرار دهید و بگذارید یک ساعت دیگر بعد از جا افتادن روی حرارت باقی بماند تا آب اضافه آن تبخیر شود.

 

پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, :: 7:30 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

حلوای تیره

 

آرد سفید 2 لیوان  .  شکر 1 لیوان  .  آب  1 و 1/2 لیوان  .  گلاب 1/3 لیوان  .  کره 50 گرم

روغن مایع 1 لیوان  .  زعفران آب کرده 5 قاشق غذاخوری  .  پودر هل 1/4 قاشق چایخوری

 

حلوای سیاه

 

طرز تهیه : برای تهیه شیره حلوا باید شکر ، اب ، گلاب ، زعفران و هل را مخلوط کنید و درون قابلمه ای روی حرارت ملایم قرار دهید تا 5 دقیقه بجوشد ، روغن را نیز داخل قابلمه ای بریزید تا گرم شود ؛ آرد را 2 بار الک کنید سپس داخل ظرفی بریزید و با حرارت کم شروع به تفت دادن کنید.

 

حلوای شیره

 

آرد را انقدر تفت دهید تا رنگ ارد کرم شود ، بسیار مراقب باشید ارد شما ته نگیرد ( با قاشق مرتب ارد را هم بزنید ) ؛ پس از انکه رنگ ارد کرم شد روغن داغ را به ارد اضافه کنید و خوب مخلوط نمائید تا آرد سرخ شود و رنگ آرد طلایی شود.

 

حلوا شیره

 

حرارت را کم کنید و شیره داغ ( مخلوط اب و شکر که از قبل اماده کرده اید ) را اضافه کنید ، پس از اضافه کردن همه مواد را خوب مخلوط کنید سپس کره را اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا خودش را بگیرد و به روغن بیفتد سپس حلوا را داغ درون ظرف بریزید و با پسته ، پودر نارگیل و … تزئین کنید.

 

نکته ها : بهترین آرد برای حلوا آرد نان و بخصوص آرد سنگک میباشد ؛ میتوانید این حلوای خوشمزه را با نان شیرینی میکادو ( نان بستنی ) نیز سرو کنید ، برای این کار به همان صورت داغ روی یک لایه نان حلوا بریزید و کامل پخش کنید سپس رویش نان دیگری قرار دهید و پس از خنک شدن بصورت شیرینی برش بزنید.

 

اگر در زمان درست کردن حلوا درون مخلوط ارد و روغن گلوله های ریزی مشاهده کردید با رد کردن ارد از یک صافی بزرگ این مشکل برطرف خواهد شد ، میتوانید قبل از اضافه کردن ارد به روغن یک بار ارد را الک کنید تا این مشکل بوجود نیاید ؛ برای دادن رنگ بیشتر به حلوا میتوانید 2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو در زمان اضافه کردن ارد به روغن بریزید ، طعم کاکائو درون حلوا مشخص نیست !

چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:, :: 7:28 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

پیامبراکرم (ص) در خصوص اینکه آتش عشق حسینی هرگز خاموش نمی‌شود، می‌فرمایند: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.

 
پیامبر اکرم (ص) در حدیث دیگری فرموده‌اند: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت‌های بهشتی مژده داده می‌شود.
 
امام رضا (ع) فرموده‌اند: هر گاه ماه محرم فرا می‌رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی‌شد و غم و افسردگی بر او غلبه می‌یافت تا آن که 10 روز از محرم می‌گذشت، روز دهم محرم که می‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.
 
امام سجاد (ع) فرمودند: هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین بن علی علیه السلام و همراهانش اشک‌بار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه‌های بهشتی جای می‌دهد.
 
امام علی (ع) فرموده‌اند: خداوند برای ما، شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را یاری می‌کنند، با خوشحالی ما خوشحال می‌شوند و در اندوه غم ما، محزون می‌گردند.
 
منبع:
 
جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556