نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, :: 9:35 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

یک جرعه خاطره

مرضیه پورباقر

 

توي ماشين نشسته‌ام. به طرف محل كارم مي‌روم. پيچ راديو را باز مي‌كنم. صدايي به گوش مي‌رسد: «يادِ امام و شهدا، دل رو مي‌بره كرب و بلا، دل رو مي‌بره كرب و بلا» و مرا به سال‌ها قبل مي‌برد زماني كه دانش‌آموز بودم. سركلاس نشسته بوديم كه معاون مدرسه خانم جواهري آمد و گفت: «امروز مهمان داريم، دختراني هم سن و سال شما كه به خاطر جنگ مجبور به ترك خانه و كاشانه‌شان شده‌اند. آن‌ها به مشهد آمده‌اند و قرار است با شما هم‌كلاس شوند؛ بعضي از آن‌ها عزيزان‌شان را در جنگ از دست ‌داده‌‌‌اند و ترك خانه و شهرشان مشكلاتي برايشان ايجاد كرده است». خلاصه اين‌كه حواس‌مان به وضع روحي آن‌ها باشد.

زنگ تفريح زده شد، به حياط مدرسه رفتيم تعداد زيادي دانش آموز از مناطق جنگي دور هم نشسته بودند كه درد و رنج را مي‌توانستيم در چشمانشان ببينيم. به طرفشان رفتيم، دست دوستي به سوي آن‌ها دراز كرديم و گفتيم كه همراهشان خواهيم بود و ياري‌شان خواهيم كرد.

از همان روز به اين فكر افتادم که چه كاري از دستم بر مي‌آيد؟ موضوع را با خانواده در ميان گذاشتم و تصميم گرفتيم هر كدام به نوعي در پشت جبهه مشغول شويم و در یاری رساندن به رزمنده‌ها نقشی داشته باشیم.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 13:19 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

شال‌گردن شطرنجي

 

1)     44 دانه سر مي‌اندازيم و به صورت كشباف، يكي از زير، يكي از رو، 20 سانت مي‌بافيم.

2)      دانه‌ها را 4 قسمت مي‌كنيم و هر كدام را جداگانه 20 سانت به صورت نوارهايي مي‌بافيم و در انتها دانه‌ها را سر سنجاق قرار مي‌دهيم.

3)     دانه‌ها را روي ميل مي‌گيريم و همه‌ي آن‌ها (44 دانه) را با هم به همان صورت كشباف به اندازه‌ي 40 سانت  مي‌بافيم.

4)     دوباره دانه‌ها را 4 قسمت كرده و هر قسمت 11 دانه‌اي را با رنگ متفاوت به اندازه 20 سانت مي‌بافيم و سر سنجاق قرار مي‌دهيم.

5)     شال‌گردن را به شكلي كه مي‌خواهد دور گردن قرار بگيرد روي زمين گذاشته و نوارها را به صورت شطرنجي از لابه‌لاي نوارهاي قبلي رد مي‌كنيم و به همان شكل دانه‌ها را از سنجاق‌ها به ترتيب روي ميل قرار مي‌دهيم تا دوباره 44 دانه را روي ميل داشته ‌باشيم.

6)      20 سانت ديگر از رنگ اول مي‌بافيم و كور مي‌كنيم و براي دو طرف ريشه مي‌گذاريم.

نكته:بهتر است برای بافت از نخ بوکله استفاده کنیم.

اين شال‌گردن زيبا را در اندازه‌هاي مختلف مي‌توانيد ببافيد فقط توجّه كنيد كه دانه‌هايي كه سر مي‌اندازيد مضربي از 4 باشد تا موقع تقسيم كردن دانه‌ها، نوارها به يك اندازه باشند (44، 36، 28 و...). 

یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 13:16 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه